به مشاوره نیاز دارید؟ با ما تماس بگیرید

ارتباط از طریق واتساپ و دایرکت (0912) 9562639

ساعات کاری همه روزه 10:00 الی 18:00 (تعیین نوبت با هماهنگی قبلی)

گروه پزشکی الماس
مرکز پزشکی الماس » لیزر پوست و مو » لیزر موهای زائد و اثر شگفت انگیز آن در کاهش رشد مو
مدت زمان مطالعه۱۳ دقیقه

لیزر موهای زائد و اثر شگفت انگیز آن در کاهش رشد مو

امروزه بسیاری از بانوان و حتی آقایان به دنبال کاهش موهای زائد خود هستند. یکی از راه های موثر برای آن استفاده از لیزر است. از آن جایی که ریشه موهای زائد دقیقا در زیر پوست قرار دارد و آن ها مسئول تولید مو در سطح پوست هستند، لیزر موهای زائد با هدف تخریب ریشه موها به این امر کمک می کند.

اگر از اصلاح موها با موم و تیغ ژیلت خسته شده اید، لیزر موهای زائد می تواند راه حل مناسبی باشد. این روش نور را به شکل متمرکز به فولیکول های موها می تاباند. پیگمنت درون فولیکول ها نور را جذب کرده و این عمل سبب از بین بردن مو می شود. یکی از شایعاتی که در ارتباط با لیزر وجود دارد خطر ایجاد سرطان پوست برای افراد است اما این گفته ها از نظر علمی صحت ندارند.

در این ویدئو می توانید با دستگاه الکساندرایت کندلا به عنوان یکی از بهرتین دستگاه های لیزر موهای زائد که در مرکز الماس به کار گرفته می شود، آشنا شوید.

لیزر چیست؟

این شیوه یک تکنیک غیر تهاجمی­ ست که از نور بسیار متمرکزی استفاده می کند. نور به ریشه موها نفوذ کرده و آن را تخریب می کند. جذب اشعه لیزر توسط ملانین موها صورت می گیرد و نور متمرکز تبدیل به گرما شده که سبب آسیب رسیدن به فولیکول مو می شود. این آسیب عامل تاخیر در رشد موها است. به همین دلیل کندن موها از ریشه، سبب بی تاثیر شدن لیزر موها می شود.

لیزر چگونه موجب حذف موهای زائد می شود؟

لیزر با تخریب فولیکول مو سبب حذف موهای زائد می شود. پزشک با نگه داشتن ابزار مخصوص انجام لیزر بر روی نواحی مورد نظر نور را به سطح پوست می تاباند. هدف نور لیزر تابیدن بر لایه سطحی است که ریشه موها در آن قرار دارد. بسته به پیشرفته بودن دستگاه لیزر نوعی خنک کننده نیز ممکن است وجود داشته باشد که برای کاهش عوارضی مانند درد لیزر در حین انجام آن استفاده می شود.

وقتی پزشک لیزر را فعال می کند، نور لیزر از لایه اول پوست که سلول های مرده و شاخی شده هستند، عبور می کند و پس از تبدیل نور به گرمای متمرکز، رشد موها کند شده و موهای زائد شروع به ریزش می کنند.

آیا همه افراد می توانند نسبت به لیزر موهای زائد اقدام کنند؟

لیزر به گونه ای است که ملانین موها را مورد هدف قرار می دهد و نه ملانین سطح پوست. به همین دلیل است که هر چه تضاد بین موها و رنگ پوست فرد بیشتر باشد جذب نور لیزر و نرخ موفقیت لیزر موهای زائد نیز بیشتر خواهد بود. با پیشرفت دستگاه های لیزر، افرادی که پوست تیره تر و موهایی نزدیک به رنگ پوست خود دارند نیز امکان انجام لیزر پیدا کرده اند.

لیزر برای موهایی که نور را به خوبی جذب نمی کنند مثل رنگ موهای خاکستری، قرمز و بلوند و سفید کمتر موثر است. ساخت ابزارهایی که برای این رنگ موها موثر باشد همچنان در حال پیشرفت است. در مردان نیز افزایش 46 درصدی درخواست برای انجام لیزر وجود داشته است که در سال های اخیر با افزایش نیز همراه است.

فواید لیزر موهای زائد

لیزر برای از بین بردن موهای ناخواسته در صورت، پاها، چانه و کمر، بازوها و بیکینی کاربرد دارد. از فواید این روش می توان به دقت آن اشاره کرد. یعنی لیزر می تواند ناحیه مورد نظر را با دقت بالایی هدف قرار دهد در حالی که نواحی اطراف آن دست نخورده باقی می مانند. از نظر سرعت نیز هر پالس لیزر نهایتا یک ثانیه به طول می انجامد اما تعداد زیادی از فولیکول ها در همین زمان کم، مورد هدف قرار می گیرند. هر چند نواحی کوچک مشابه پشت لب ممکن است در کمتر از یک دقیقه لیزردرمانی شوند، اما نواحی وسیع تر مثل کمر و پاها به مدت زمان بیشتری حتی تا یک ساعت زمان نیاز دارند. از نظر قابلیت پیش بینی می توان پس از سه تا هفت جلسه تاخیر طولانی مدت در رشد موها را شاهد بود. هر چند که لیزر موهای زائد به شکل دائمی نیست.

آیا حذف موهای زائد با لیزر دائمی است؟

به شکل مختصر باید گفت که لیزر موهای زائد به شکل دائمی سبب عدم رشد موها نمی شود و آسیبی که به ریشه موها وارد شده، در نهایت توسط آن ها ترمیم می شود. از طرفی این روش در واقع موهای زائد را در چرخه توقف رشد مو برای مدت بسیار طولانی نگه می دارد. (بسیار طولانی تر از وکس مو و ژیلت) حتی پس از رشد مجدد موها، آن ها نازک تر، با تعداد کمتر و روشن تر خواهند بود.

بسیاری از افراد تصور می کنند که لیزر موها به شکل دائمی اثربخش خواهد بود اما در واقع لیزر تعداد موها را کاهش می دهد و آن ها را به طور کامل حذف نمی کند. با این حال استفاده از جلسات نگه دارنده در سال های بعدی نیز به این روند کمک شایانی می کند.

روند رشد مو

چرا به جلسات نگه دارنده یا follow-up نیاز داریم؟

برای گرفتن حداکثر نتیجه از انجام لیزر به این جلسات نیاز دارید. تعداد دقیق این جلسات که برای حفظ نتایج لیزر فرد هستند و بسته به هر فردی بسیار متفاوت است. طبق تحقیقات انجام شده، پس از 6 جلسه لیزردرمانی در طول 9 ماه یک دوره لیزر موهای زائد به پایان می رسد. پس از هر جلسه درمانی متوجه خواهید شد که تعداد موها کمتر شده و موهای باقی مانده نیز نازک تر از قبل شده است.

پس از جلسات اولیه 10 تا 25 درصد موهای زائد از بین خواهند رفت که البته میزان کاهش حجم موها بسته به هر فرد متفاوت است. پس از آن نیز یک تا دو جلسه سالانه برای حفظ اثرات لیزر نیاز است.

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

خطرات انجام لیزر بر اساس پوست، مو و برنامه درمانی هر فرد ممکن است تفاوت داشته باشد و البته کیفیت مراقبت های پس از انجام لیزر نیز در کاهش این عوارض ها تاثیر گذار است. بیشترین عوارض جانبی انجام لیزر موارد زیر هستند:

  • التهاب پوستی: التهاب، ورم و قرمزی پوست در ناحیه لیزر شده به شکل موقتی پس از انجام این عمل وجود دارد. معمولا پس از چندین ساعت این نشانه ها رفع خواهند شد.
  • تغییرات پیگمنت یا ملانین: لیزر موهای زائد ممکن است پوست ناحیه مورد نظر را تیره تر یا روشن تر سازد. این تغییر ممکن است دائمی یا موقتی باشد. روشن تر شدن پوست در افرادی رخ می دهد که قبل و بعد از جلسات لیزر اقدام به برنزه کردن پوست می کنند و یا افرادی که پوست تیره و سبزه دارند.
  • به طور نادر انجام لیزر ممکن است منجر به ایجاد تاول، جای زخم، عفونت یا ایجاد تغییر در بافت و رنگ پوست شود. سایر عوارض جانبی مشابه خاکستری شدن رنگ مو ها و یا رشد موی اضافی در نواحی اطراف جایی که لیزر شده در افرادی که پوست تیره دارند مشاهده شده است.
  • انجام لیزر پشت پلک، ابرو ها و نواحی اطراف چشم به علت آسیبی که ممکن است به چشم وارد شود، توصیه نمی شود.

به دلیل وجود عوارض بالا که ممکن است برای هر کسی به هر دلیلی رخ دهد باید انجام لیزر توسط افراد متبحر و آموزش دیده مثل متخصص پوست و یا اپراتورهایی که مورد تایید این پزشکان بوده و کاملا با ساختار پوست آشنا هستند، صورت گیرد. احتمال وقوع این عوارض در حالتی که افراد غیر متخصص در سالن های زیبایی اقدام به انجام لیزر کنند، بیشتر است و در صورت ایجاد هر یک از این موارد، این افراد قادر به جلوگیری از آسیب به فرد نیستند. کسانی که روی پوست تتو انجام داده اند نیز بهتر است که در آن ناحیه از پوست از لیزر استفاده نکنند.

نکاتی که قبل از لیزر موهای زائد باید بدانید

در صورتی که قصد لیزر موهای زائد خود را دارید در قدم اول باید به یک مرکز تخصصی پوست و لیزر و ترجیحا پزشکی مراجعه نمایید. در ارتباط با انجام لیزر در سالن های زیبایی و توسط افراد غیر متخصص بسیار دقت داشته باشید.

قبل از انجام لیزر با متخصص پوست مشورت کنید و از عوارض و میزان نتیجه احتمالی آن آگاه شوید و اهداف خود را از انجام لیزر مشخص کنید. تاریخچه پزشکی، میزان و نوع داروهای مصرفی و مشکلات پوستی، سابقه آلرژی ها و مصرف مولتی ویتامین ها و یا مصرف سیگار و الکل و … باید به پزشک اطلاع داده شود.

راجع به مزایا و معایب انجام لیزر از پزشک خود بپرسید و در ارتباط با هزینه های انجام لیزر و مراقبت های پس از آن نیز به طور کامل مطلع شوید. تمام سوالات خود را از پزشک خود بپرسید زیرا مهم است که با تمام زوایای انجام لیزر آشنا شوید.

برای آمادگی بهتر شما در انجام لیزر پزشک یک سری دستورات را به شما خواهد داد از جمله:

  • دور ماندن از نور خورشید: قبل و بعد از انجام لیزر از آفتاب گرفتن خودداری کنید و از ضد آفتاب نیز استفاده کنید.
  • استفاده از کرم های برنزه کننده: استفاده از کرم هایی که رنگ پوست را تیره می کنند ممنوع است.
  • از سایر شیوه های حذف موهای زائد خودداری کنید: از موم و الکترولیز موها استفاده نکنید زیرا به فولیکول مو آسیب می زنند و حداقل چهار هفته قبل از لیزردرمانی نباید از این شیوه ها استفاده شود.
  • از داروهای رقیق کننده خون استفاده نکنید: از داروهایی مشابه آسپرین و داروهای ضد التهابی قبل از انجام لیزر بپرهیزید.
  • ناحیه مورد نظر را شیو کنید: یک روز قبل از انجام لیزر ناحیه مورد نظر را با ژیلت بتراشید تا در اثر سوختگی موها به پوست آسیبی وارد نشود.

در حین انجام لیزر می توانید انتظار چه چیزی را داشته باشید

انجام لیزر معمولا به شش تا هشت جلسه درمانی نیاز دارد و فواصل این جلسات بستگی به ناحیه مورد نظر دارد، برای مثال در ناحیه پشت لب های فوقانی که رشد موها سریع تر است هر چهار تا هشت هفته لیزر موها باید رخ دهد. در نواحی مشابه کمر که رشد موها آهسته تر است هر 12 تا 16 هفته انجام لیزر ضرورت دارد.

برای هر جلسه از چشم بند مخصوص استفاده می شود تا آسیبی از اشعه لیزر به چشمان شما وارد نشود. همچنین قبل از انجام لیزر (15 تا 20 دقیقه قبل از انجام آن ) می توانید با تایید فرد متخصص، از بی حس کننده های موضعی در نواحی مورد نظر استفاده کنید.

مراقبت های بعد از لیزر

برای کاهش التهاب و قرمزی ناحیه لیزر شده در چند ساعت پس از انجام لیزر می توانید از یخ استفاده کنید. در صورتی که پوست شما پس از انجام لیزر دچار حساسیت شده باشد، پزشک از کرم های استروئیدی برای کاهش واکنش پوست استفاده خواهد کرد. پس از انجام لیزر سعی کنید در معرض نور خورشید قرار نگیرید و تا شش هفته پس از انجام لیزر از کرم های برنزه نیز استفاده نکنید. روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید.

همچنین به مدت حداقل 2 ساعت پس از لیزر موهای زائد، نواحی مورد نظر را از تماس مستقیم با آب، حفظ کنید.

آیا دوران نقاهتی پس از انجام لیزر وجود دارد؟

به طور معمول لیزر موهای زائد دوران نقاهت خاصی ندارد. با وجودی که بلافاصله پس از لیزر قرمزی و ورم ناحیه لیزر شده را شاهد هستیم، افراد می توانند به فعالیت های روزمره خود باز گردند.

لیزرهای خانگی

در برخی فروشگاه ها دستگاه هایی برای انجام لیزر در منزل وجود دارد که فرد می تواند از آن ها در منزل استفاده کند. این دستگاه ها تا حدودی می توانند از موهای زائد بکاهند اما مقایسه علمی و دقیقی در ارتباط با تاثیر بیشتر لیزرهای خانگی و لیزرهای کلینیک همچنان وجود ندارد و مشخص نیست که تاثیر کدام یک بهتر است.

باید اضافه شود که سازمان FDA آمریکا لیزرهای خانگی را به عنوان ابزار زیبایی معرفی کرده است و با توجه به کارکرد درمانی دستگاه های لیزر مطب پزشکان، می توان نتیجه گرفت که این دستگاه های لیزر خانگی از قدرت کمتری برخوردارند. در ارتباط با تاثیرات بلند مدت و کارایی و امنیت این لیزرهای خانگی تحقیق موثقی در دست نیست.

هزینه لیزر موهای زائد

طبق برآورد جامعه جراحان آمریکا هزینه انجام لیزر در این کشور حدود 285 دلار در هر جلسه است و در کشور ایران این هزینه ها بسته به فاکتورهای مختلفی دست خوش تغییر می شود. این هزینه ها بر اساس عواملی مشابه:

  • محلی که لیزر برای آن انجام می شود و زمان انجام آن
  • تعداد جلسات درمانی
  • نوع دستگاه لیزر
  • میزان قدرت اشعه لیزر

علاوه بر هزینه کلی هر جلسه، تجویز داروهای مسکن، بی حس کننده و محصولات مراقبتی پس از انجام لیزر نیز در صورت استفاده، مشمول هزینه های جداگانه می شوند.

بهترین مرکز لیزر موهای زائد

انتخاب بهترین مرکز برای لیزر موهای زائد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد . چرا که جدا از وقت و هزینه ای که پرداخته می شود نتیجه ی دلخواه نیز باید حاصل شود . بسیاری از مراجعین به مراکز غیر متخصص با وجود تکرار جلسات لیزر به صورت مرتب نتیجه ی دلخواه را کسب نمی کنند و از این طریق دچار پشیمانی از انجام لیزر موهای زائد می شوند . اما به یاد داشته باشید که این اقدام باید در بهترین مرکز لیزر موهای زائد انجام شود که ویژگی های زیر را داشته باشد :

  • استفاده از به روز ترین دستگاههای لیزر مو
  • کادر متخصص و مجرب
  • محیطی امن و سالم
  • مشاوره قبل و بعد از عملیات
  • بهترین قیمت

با انجام لیزر در این مرکز شما می توانید بخش های مختلفی از بدن خود را به صورت دائم مو زدایی کنید و از داشتن پوستی زیبا و نرم و بدون موهای زیر پوستی و دائمی لذت ببرید . موهای شما در طی جلساتی که در لیزر درمانی می گذرانید کاسته شده و به مرور شاهد از بین رفتن آن ها به صورت دائمی خواهید بود . در زیر بخش هایی که می توانید لیزر انجام دهید را خاطر نشان نموده ایم :

  • لیزر دائمی کل بدن
  • لیزر صورت
  • لیزر بیکینی
  • لیزر موهای کرکی شکم
  • لیزر موهای پشت بدن
  • لیزر موهای زائد زیر بغل
  • لیزر موهای پیشانی
  • لیزر پیشانی کوتاه
  • لیزر فول بادی آقایان
  • لیزر دست
  • لیزر پا

از دیگر مزایای دستگاه های لیزر در بهترین مرکز لیزر موهای زائد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • دستگاه لیزر این مجموعه برای تمامی طیف های پوستی قابل انجام است و این مرکز بهینه شده برای متقاضیانی با پوست روشن تا زیتونی رنگ می باشد .
  • قدرت دستگاه به قدری بالا است که تاثیر چشمگیر بر روی موهای نازک‌ گذاشته و موهای کرکی باقی نمی ماند .
  • توانایی دستگاه این مرکز امکان نفوذ در عمق بیشتر برای مو زدائی دائمی را خواهد داد .
  • سرعت بالا در از بین بردن موهای زائد
  • پوشش‌دهی وسیع بدن (بیش از 18 میلی‌متر) و سرعت تکرار بالا
  • تاثیرگذاری موثر در جلسه اول درمانی
  • تعداد جلسات کم با بازاره زمانی طولانی
  • بی درد و بدون نیاز به بی حسی

منابع:

  1. www.healthline.com/beauty-skin-care/
  2. www.mayoclinic.org/laser-hair-removal
  3. www.webmd.com/hair-laser-removal
  4. www.plasticsurgery.org/laser-hair-removal
دکتر حسام الدین هاشمی

گروه پزشکی الماس

مرکز لاغری، پوست و مو
با مدیریت جناب آقای دکتر حسام الدین هاشمی در تهران اداره می شود و در امور زیبایی و جوانسازی سابقه بسیار درخشان و قابل توجهی دارد.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *